Kryb og kravl - 1. - 2. klasse

Naturen vrimler med liv, vi skal bare lede de rigtige steder. Vi indsamler og undersøger hvad der gemmer sig af levende organismer i Ree Park Safaris skønne natur.

Vi ser nærmere på vores insekthotel og lærer om forskellige insekters og smådyrs opbygning. I jagten på naturens spændende smådyr skal vi bådebruge lup og fangstnet. 

Varighed:

 2 timer

Viden og færdighedsmål:

Forløbet tager udgangspunkt i følgende viden og færdighedsmål:

Kompetenceområde: Undersøgelse

Undersøgelser i naturfag: 

Eleven kan udføre enkle undersøgelser med brug af enkelt udstyr.

Eleven har viden om enkle undersøgelsesmetoder.  

Organismer: 

Eleven kan indsamle og undersøge organismer i den nære natur.

Eleven har viden om dyr, planter og svampe.

Kompetenceområde: Modellering

Organismer:

Eleven kan med enkle modeller fortælle om organismers opbygning

Eleven har viden om organismers opbygning

 

Læringsmål:

  • Eleverne kan indsamle små dyr på en forsvarlig måde
  • Eleven kan beskrive insekters opbygning overordnet ud fra modeller og levende eksemplarer
  • Eleven kan anvende lup og fangstnet

Tegn på læring:

  • Eleven kommer tilbage med dyr, der er uskadte
  • Eleven beskriver dyrene, og bruger fagudtryk som krop, ben og hoved, ud fra enten modeller eller levende eksemplarer

Evaluering:

Forløbet og elevernes læring kan evalueres ud fra elevernes håndtering af opgaverne. Materialemæssigt laver de en optegnelse af deres 10 forskellige fund, desuden laver de en kort mundtlig præsentation af et dyr, de har fundet. Der kan vurderes på elevernes anvendelse af udstyret i forhold til læringsmålene. 

 

Muligheder for tilkøb: 

Slangefremvisning: 

Kan I slet ikke få nok af kryb og kravl? Så tag en fremvisning med – her kan I møde en fugleedderkop, eller se og røre ved en af parkens håndtamme slanger. Her kan I bl.a. høre om dens mystiske anatomi, og om hvordan den kan sluge et helt byttedyr. 

Fodring og aktivering:

Vi følger insekterne videre i fødekæden. Her fodrer og aktiverer vi nogle af parkens mindre dyr, med insekter. Vær selv med til at udfordre dyrene, ved at lave jeres egen aktivering. Det kan I enten forberede hjemmefra eller lave i parken sammen med en guide. 

Varighed:

 2 timer.

 

Viden og færdighedsmål:

Forløbet tager udgangspunkt i følgende viden og færdighedsmål:

Kompetenceområde: Undersøgelse

Undersøgelser i naturfag:

 

Eleven kan udføre enkle undersøgelser med brug af enkelt udstyr.

Eleven har viden om enkle undersøgelsesmetoder. 

Organismer:

Eleven kan indsamle og undersøge organismer i den nære natur.

Eleven har viden om dyr, planter og svampe.


Kompetenceområde:
Modellering

Organismer:

Eleven kan med enkle modeller fortælle om organismers opbygning.

Eleven har viden om organismers opbygning. Læringsmål:  Eleverne kan indsamle små dyr på en forsvarlig måde. >Eleven kan beskrive insekters opbygning overordnet ud fra modeller og levende eksemplarer.

Eleven kan anvende lup og fangstnet.

 

Tegn på læring:

Eleven kommer tilbage med dyr, der er uskadte.

Eleven beskriver dyrene, og bruger fagudtryk som krop, ben og hoved, ud fra enten modeller eller levende eksemplarer.

Evaluering:

Forløbet og elevernes læring kan evalueres ud fra elevernes håndtering af opgaverne. Materialemæssigt laver de en optegnelse af deres 10 forskellige fund, desuden laver de en kort mundtlig præsentation af et dyr, de har fundet. Der kan vurderes på elevernes anvendelse af udstyret i forhold til læringsmålene.

Kom endnu tættere på parken og dyrene - klik her!
newslettersignupImage

Få opdateringer om parken og dyrenes hverdag

Vi udsender nyhedsbreve ca. 1 gang om måneden med nyheder fra parken og dyrenes hverdag.